درباره فروشگاه اینترنتی

درباره خرید اینترنتی

امروزه خرید از فروشگاه های اینترنتی راهکار بسیار مناسبی برای صرفه‌جویی در وقت، هزینه و همچنین کاهش آلودگی هوا می باشد. می توان بسیاری از خرید های خودمان اعم از مواد غذایی، البسه ، لوازم الکترونیکی و .. را به آسانی و بدون نیاز به مراجعه حضوری خرید، و در درب منزل تحویل گرفت.

البته با گسترش اقبال به سمت فضای آنلاین برای خرید و آشنایی بیشتر هم‌میهنان عزیزمان با این مقوله، عدهای دست به کارهای ناعادلان‌های می‌زنند و با به راه انداختن سایت‌های فروش اینترنتی به صورت قارچی اقدام به رساندن ضرر و زیان به خریداران کرده‌اید. همین کلاهبرداری‌های واقعی در فضای مجازی باعث شده است که اعتماد بسیاری نسبت به خرید اینترنتی خدشه‌دار شود. بنابراین در این نوشته سعی می‌کنیم که با ارائه راهکارهایی برای خوانندگان تشریح کنیم که چگونه می‌توانند به یک فروشگاه اینترنتی اعتماد کنند.

با افزایش تعداد کسانی که از اینترنت برای خریدهای خود استفاده می کنند، کلاهبرداری هایی تحت عنوان فروش اینترنتی به وجود آمده اند که با رساندن ضرر به خریداران، باعث خدشه دار شدن اعتماد آن ها به خرید اینترنتی شده اند.

همین امر باعث شد تا برای ساماندهی کسب و کارهای اینترنتی مجاز و احراز هویت آن ها “نماد اعتماد الکترونیک” از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیک اعطا شود.

نماد اعتماد الکترونیک

نشانه‌ای نمادین است که منحصراً توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی صادر شده و به کسب و کارهای اینترنتی مجاز با هدف ساماندهی، احراز هویت و صلاحیت آنها اعطا می‌شود؛ این نماد پس از بررسی درگاه‌ (وب‌سایت) و احراز هویت و صلاحیت مالک (حقیقی یا حقوقی) آن صادر می‌شود. ساماندهی فروشگاه‌های اینترنتی از وظایف اصلی وزارت صنعت و معدن و تجارت هست و در همین راستا نیز مرکز توسعه تجارت الکترونیک، مسئولیت اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کارهای اینترنتی را دارد.

” مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

یكی از عوامل مهم توسعه تجارت الكترونیكی، ایجاد اعتماد و اطمینان در میان كاربران خدمات الكترونیكی می باشد. در ایران مركز توسعه تجارت الكترونیكی مسئولیت ایجاد زیر ساخت های امنیت و اعطای نماد اعتماد الكترونیكی به کسب و کارهای اینترنتی را برعهده دارد. ساماندهی سایت‌های تجاری در كشور موثرترین گام برای ایجاد فضای تجارت الكترونیكی به‌خصوص خواهد بود. به نحوی‌كه مردم در هنگام خرید از طریق اینترنت با اطمینان از این‌كه سایت‌ها به تعهدات خود در قبال آنان عمل خواهند كرد و حقوق مصرف كنندگان را به رسمیت می‌شناسند،‌ اقدام به خرید می كنند. ”

هدف از اعطای نماد اعتماد الکترونیکی، اعتمادسازی و رسـمیتدهـی بـه فعالیـت کسب و کارهای اینترنتی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به منظور جلوگیری از آسیب‌های احتمالی در ابعاد مختلف اعم از امنیت، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را به عهده دارد. به همین علت است که پلیس فتا به متقاضیان خرید اینترنتی توصیه می‌کند هنگام خرید به‌وجود این نماد در وب سایت فروشگاه توجه کرده و با کلیک روی نماد از جعلی نبودن آن اطمینان حاصل کند.

پس از کلیک روی نماد اعتماد الکترونیک هر فروشگاه حتما آدرس (URL) سایت فروشگاه با آدرسی که در این صفحه معرفی می‌شود، یکسان باشد. صفحه‌ای که مشاهده می‌کنید، صفحه اصلی مرورگر شما باید باشد و نه یک عکس و تصویر از یک مرورگر؛ از این امر اطمینان حاصل کنید.